Saturday, November 17, 2007

SEJARAH SENIBINA ROMANESQUEROMANESQUE ARCHITECTURE










ROMANESQUE ARCHITECTURE

SEJARAH AWAL

CIRI-CIRI SENIBINA

ROMANESQUE - sesuatu yang bersifat atau mempunyai ciri-ciri

Romawi.

Kerajaan kecil di Benua Eropah (700 AD – 1150 AD)

- berkuasa dalam tempoh yang amat singkat,

- Sumbangan amat besar terhadap senibina dunia

- Diasaskan daripada kehidupan masyarakat Romawi di Barat

Benua Eropah

- Kerajaan Romawi terpaksa berundur kerana berlakunya

pencerobohan kuasa.

KEHIDUPAN DAN SOSIAL

GEREJA memainkan peranan utama dalam penyatuan masyarakat.

Raja ditaati oleh rakyat dengan aman,

Memudahkan perkembangan seni

Wujudnya pedagang,bank dan kapitalis

Sistem feudal dengan aspirasi pihak gereja

Cirri-ciri

Lebih matang berbanding Romawi

- Melahirkan sesuatu yang baru dalam senibina dan teknik:

1. aspek ukuran dan keluasan gereja

memerlukan ukuran dan keluasan

yang cukup untuk ramai.

2. menyelesaikan masalah kebakaran

dengan cara penukaran penggunaan

kayu kepada batu,bumbung

c

3. masalah pencahayaan diselesaikan

dalam gereja dengan mengambilkira

peredaran matahari.

4. masalah sistem bunyi (bergema) bagi

gereja skala diselesaikan.

5. Rekabentuk berasaskan unit-unit

geometri.Binaan ini tidak dibina

sekaligus.

6. Mula menggunakan menara

berasaskan segiempat sama.

7. Salib menjadi konsep utama dalam

rekaan zaman ini iaitu berciri simetri


Mula menggunakan menara

berasaskan segiempat sama.

ELEMEN-ELEMEN SENIBINA

KUBAH

penggunaan kubah memberikan imej tersendiri.

Mulanya diaplikasikan dalam elemen senibina Rom

Bentuk kubah diubah untuk meningkatkan nilai estetik.

Keunikan rekaanya kubah- berbentuk separa bulat dibina pada bahagian ruang utama bangunan

Kubah dibina pada menara untuk menaikkan identiti Romanesque

kubah mula direncongkan


At Saint-Etienne, Caen, both the nave

and the tower are covered by ribbed

vaults. c.1080.

MENARA

Menjadikan binaan gereja ini

berbeza dari yang lain

– Unsur paling menyerlah dalam

senibina Romanesque.

- Setiap bangunan yang dibina

akan diletakkan menara ( Nave,2

dibahagian hadapan)- sebagai

mercu tanda.

Limburger Dom, Germany

GERBANG

Penggunaan gerbang pada zaman Romawi yang diterap semula.

- tidak lagi berbentuk semibulat

- rencong dan kelihatan lebih tinggi

- Gerbang rencong silang mula digunakan di Awal Kistian.

- Byzantine- penggunaan gerbang agak tenggelam kerana

dipengaruhi oleh binaan kubah.

- Gerbang silang digabungkan dengan mudah.

- Berat kekubah dapat dikawal berbanding gerbang bulat.

Sokongan dinding juga ada digunakan untuk tujuan kekukuhan.




Image:StGeorges Boscherville nave a.jpg

church of Saint-Georges, Boscherville

Gabungan Gerbang silang

(groin arch)

TIANG

Zaman mesir - tiang bermotifkan tumbuh-tumbuhan & kehidupan semulajadi.

Zaman Greek - sistem perkadaran dipertingkatkan

- doric,ionic dan corintian

- tertumpu kepada ukiran semulajadi.

Zaman

Awal kristian - tuscan dan composite (pengubah suaian)

- Tapak dibesarkan menyokong

- ukiran haiwan &tumbuhan

Byzantine - ukiran lebih halus.

- Corintian banyak digunakan.

Romanesque - tiang tuscan digunakan meluas

- Kelihatan lebih ringkas.

UKIRAN

Tidak begitu ketara kerana ukiran

zaman Byzantine lebih meluas dan

ketara

Ukiran pada pintu masuk

gereja secara tidak langsung

memberi keunikan

Memberi imej tersendiri

BAHAN BINAAN

Ø Batu kapur.

Ø Mozek

Ø Tiang marmar.

Ø Cermin

Batu kapur.

Masih dikekalkan sebagai bahan binaan sejak zaman

Mesir lagi.

Terdapat perbezaan dari segi pemotongan dalam bentuk

blok lebih kecil.

Mozek

Sebagai kemasan dan jenis -jenis mozek yang biasa

digunakan ialah polychrhome mossaic.

Tiang marmar.

Tiang marmar lebih banyak dari batu kapur.

Cermin

Cermin berwarna,mempunyai corak dan kesenian.

Contoh: corak tokoh agama bermaksud keunggulan,

corak gandum bermaksud punca rezeki

corak kambing bermaaksud kehidupan masa itu.

MASALAH YANG DAPAT DIATASI OLEH ARKITEK

Ukuran dan keluasan

– wujud reka bentuk pelan dan tiang yang direka boleh

memaksimumkan isi bagi sebuah gereja.

Kebakaran

– penggunaan kayu ditukar dengan batu.

Pencahayaan

– rekabentuk tingkap ditingkatkan dengan penggunaan tingkap

kaca berlukis / stained glass.

Sistem bunyi

– kekuatan dan kelantangan suara dipertingkatkan.

Reka bentuk

– mula menampakkan keinginan dan mencari jalan untuk

menghasilkan senibina yang indah, mewah dan bermakna.

CIRI-CIRI BANGUNAN

Dinding yang kuat dan tebal untuk menyokong sepenuhnya bumbung.

Ketulan, kemunculan earthbound.

Bahagian luar berhubung dengan struktur dalaman dan keseluruhan.

Dalaman bangunan cenderung menjadi gelap kerana dinding yang tebal

dihubungkan dengan tingkap yang kecil.

Perkembangan yang sofistikated kubah dari tiang ke tiang kepada

ruang yang besar. – kubah laras, kubah lengkung, dan penyokong

kubah.

The William Chatendral, France

bangunan terawal berstail penziarahan

ke tempat suci/gereja.

Tujuan pembinaan khusus untuk

menampung orang ramai.

Bentuk makam berasaskan makam

peninggalan – mereka.

Berdasarkan plan, ia hampir sama

dengan st. sernin – tetapi lebih pendek

dari segi ukurannya.

Mempunyai – radiating chapels, aisle.

dijumpai di dalam sesebuah gereja

st_foy_apse_transept.jpg (175896 bytes)

Dibina pada pemerintahan William The Conqueror dan dikebumikan di

sini.

Sangga dapat dilihat pada pandangan hadapan bangunan

terbahagi kepada 3 ruang/bahagian (tripartite).

Merupakan bangunan yang terawal dibina mengikut rekabentuk Gothic.

Ia mula dibina pada tahun 1140.

Plan lantai berbentuk geometri.

Adanya Ribbed groin vaults ( terbentuk dari persilangan 2 kubah dan terdapat gerbang-gerbang yang menyokong kubah membentuk panel).

Tulang ditampung oleh tiang separuh - menambah kekuatan bangunan.











KESIMPULAN

Senibina yang menggunakan pelan berasaskan geometri empat

segi.

Bangunannya dibina bersegmen dan bukan direka bentuk

sekaligus.

Asas binaan (dewan) – ditambah dengan menara, tempat

bersembahyang dan transept ( bahagian yang melintang pada

axis utama di sudut kanan antara nave dan choir).

Teknik lengkungan berkembang dengan penciptaan kepelbagaian jenis lengkungan. barrel vaults, double barred vaults.

No comments: