ROMANESQUE ARCHITECTURE
CIRI-CIRI SENIBINA
•ROMANESQUE - sesuatu yang bersifat atau mempunyai ciri-ciri
Romawi.
• Kerajaan kecil di Benua Eropah (700 AD – 1150 AD)
- berkuasa dalam tempoh yang amat singkat,
- Sumbangan amat besar terhadap senibina dunia
- Diasaskan daripada kehidupan masyarakat Romawi di Barat
Benua Eropah
- Kerajaan Romawi terpaksa berundur kerana berlakunya
pencerobohan kuasa.
KEHIDUPAN DAN SOSIAL
• GEREJA memainkan peranan utama dalam penyatuan masyarakat.
• Raja ditaati oleh rakyat dengan aman,
• Memudahkan perkembangan seni
• Wujudnya pedagang,bank dan kapitalis
• Sistem feudal dengan aspirasi pihak gereja
Cirri-ciri
• Lebih matang berbanding Romawi
- Melahirkan sesuatu yang baru dalam senibina dan teknik:
1. aspek ukuran dan keluasan gereja
memerlukan ukuran dan keluasan
yang cukup untuk ramai.
2. menyelesaikan masalah kebakaran
dengan cara penukaran penggunaan
kayu kepada batu,bumbung
c
3. masalah pencahayaan diselesaikan
dalam gereja dengan mengambilkira
peredaran matahari.
4. masalah sistem bunyi (bergema) bagi
gereja skala diselesaikan.
5. Rekabentuk berasaskan unit-unit
geometri.Binaan ini tidak dibina
sekaligus.
6. Mula menggunakan menara
berasaskan segiempat sama.
7. Salib menjadi konsep utama dalam
rekaan zaman ini iaitu berciri simetri
Mula menggunakan menara
berasaskan segiempat sama.
ELEMEN-ELEMEN SENIBINA
KUBAH
• penggunaan kubah memberikan imej tersendiri.
•
• Mulanya diaplikasikan dalam elemen senibina Rom
• Bentuk kubah diubah untuk meningkatkan nilai estetik.
• Keunikan rekaanya kubah- berbentuk separa bulat dibina pada bahagian ruang utama bangunan
• Kubah dibina pada menara untuk menaikkan identiti Romanesque
kubah mula direncongkan
At
and the tower are covered by ribbed
vaults. c.1080.
• Menjadikan binaan gereja ini
berbeza dari yang lain
– Unsur paling menyerlah dalam
senibina Romanesque.
- Setiap bangunan yang dibina
akan diletakkan menara ( Nave,2
dibahagian hadapan)- sebagai
mercu tanda.
Limburger
GERBANG
• Penggunaan gerbang pada zaman Romawi yang diterap semula.
- tidak lagi berbentuk semibulat
- rencong dan kelihatan lebih tinggi
- Gerbang rencong silang mula digunakan di Awal Kistian.
- Byzantine- penggunaan gerbang agak tenggelam kerana
dipengaruhi oleh binaan kubah.
- Gerbang silang digabungkan dengan mudah.
- Berat kekubah dapat dikawal berbanding gerbang bulat.
• Sokongan dinding juga ada digunakan untuk tujuan kekukuhan.
Gabungan Gerbang silang
(groin arch)
TIANG
• Zaman mesir - tiang bermotifkan tumbuh-tumbuhan & kehidupan semulajadi.
• Zaman Greek - sistem perkadaran dipertingkatkan
- doric,ionic dan corintian
- tertumpu kepada ukiran semulajadi.
• Zaman
Awal kristian - tuscan dan composite (pengubah suaian)
- Tapak dibesarkan menyokong
- ukiran haiwan &tumbuhan
• Byzantine - ukiran lebih halus.
- Corintian banyak digunakan.
• Romanesque - tiang tuscan digunakan meluas
- Kelihatan lebih ringkas.
• UKIRAN
• Tidak begitu ketara kerana ukiran
zaman Byzantine lebih meluas dan
ketara
• Ukiran pada pintu masuk
gereja secara tidak langsung
memberi keunikan
• Memberi imej tersendiri
• BAHAN BINAAN
Ø Batu kapur.
Ø Mozek
Ø Tiang marmar.
Ø Cermin
Batu kapur.
Masih dikekalkan sebagai bahan binaan sejak zaman
Mesir lagi.
• Terdapat perbezaan dari segi pemotongan dalam bentuk
blok lebih kecil.
Mozek
• Sebagai kemasan dan jenis -jenis mozek yang biasa
digunakan ialah polychrhome mossaic.
Tiang marmar.
• Tiang marmar lebih banyak dari batu kapur.
Cermin
• Cermin berwarna,mempunyai corak dan kesenian.
• Contoh: corak tokoh agama bermaksud keunggulan,
corak gandum bermaksud punca rezeki
corak kambing bermaaksud kehidupan masa itu.
MASALAH YANG DAPAT DIATASI OLEH ARKITEK
• Ukuran dan keluasan
– wujud reka bentuk pelan dan tiang yang direka boleh
memaksimumkan isi bagi sebuah gereja.
• Kebakaran
– penggunaan kayu ditukar dengan batu.
• Pencahayaan
– rekabentuk tingkap ditingkatkan dengan penggunaan tingkap
kaca berlukis / stained glass.
• Sistem bunyi
– kekuatan dan kelantangan suara dipertingkatkan.
• Reka bentuk
– mula menampakkan keinginan dan mencari jalan untuk
menghasilkan senibina yang indah, mewah dan bermakna.
CIRI-CIRI BANGUNAN
• Dinding yang kuat dan tebal untuk menyokong sepenuhnya bumbung.
• Ketulan, kemunculan earthbound.
• Bahagian luar berhubung dengan struktur dalaman dan keseluruhan.
• Dalaman bangunan cenderung menjadi gelap kerana dinding yang tebal
dihubungkan dengan tingkap yang kecil.
• Perkembangan yang sofistikated kubah dari tiang ke tiang kepada
ruang yang besar. – kubah laras, kubah lengkung, dan penyokong
kubah.
The William Chatendral, France
• bangunan terawal berstail penziarahan
ke tempat suci/gereja.
• Tujuan pembinaan khusus untuk
menampung orang ramai.
• Bentuk makam berasaskan makam
peninggalan – mereka.
• Berdasarkan plan, ia hampir sama
dengan st. sernin – tetapi lebih pendek
dari segi ukurannya.
• Mempunyai – radiating chapels, aisle.
dijumpai di dalam sesebuah gereja
• Dibina pada pemerintahan William The Conqueror dan dikebumikan di
sini.
• Sangga dapat dilihat pada pandangan hadapan bangunan
• terbahagi kepada 3 ruang/bahagian (tripartite).
• Merupakan bangunan yang terawal dibina mengikut rekabentuk Gothic.
• Ia mula dibina pada tahun 1140.
• Plan lantai berbentuk geometri.
• Adanya Ribbed groin vaults ( terbentuk dari persilangan 2 kubah dan terdapat gerbang-gerbang yang menyokong kubah membentuk panel).
• Tulang ditampung oleh tiang separuh - menambah kekuatan bangunan.
KESIMPULAN
• Senibina yang menggunakan pelan berasaskan geometri empat
segi.
• Bangunannya dibina bersegmen dan bukan direka bentuk
sekaligus.
• Asas binaan (dewan) – ditambah dengan menara, tempat
bersembahyang dan transept ( bahagian yang melintang pada
axis utama di sudut kanan antara nave dan choir).
• Teknik lengkungan berkembang dengan penciptaan kepelbagaian jenis lengkungan. barrel vaults, double barred vaults.
No comments:
Post a Comment